Imieniny:
Szukaj w serwisieWyszukiwanie zaawansowane

Laboratorium Dramatu

2008.11.10 g. 21:12

"Maestro" w Laboratorium Dramatu


„Maestro” Jarosław Abramow-Newerly

 

14 XI, pt    19:00  J. Abramow-Newerly "MAESTRO"   reż. A. Smolar
15 XI, sb   19:00  J. Abramow-Newerly "MAESTRO"   reż. A. Smolar
16 XI, ndz   19:00  J. Abramow-Newerly "MAESTRO"   reż. A. Smolar

 

Orland Steinberg - stuletni skrzypek, Żyd i światowej sławy wirtuoz przyjeżdża w 1982 roku do Polski z pożegnalnym koncertem. Władze PRL-u chcą wykorzystać Mistrza do celów wizerunkowych - fundują mu pobyt w dawnej siedzibie Branickich pod opieką esbeków, szemranych urzędników i pięknej studentki. Zaproszeni przez Orlanda goście psują sentymentalną podróż przypominając dawne czasy i zadając trudne pytania. Czy życie Maestro miało sens? Czy w XX wieku postawa artysty oddanego muzyce nie jest tchórzostwem?

 

Etiuda filmowa o Maestro w e-teatr tv: http://www.youtube.com/watch?v=d8qsRgrhxrs

 

Sztukę reżyseruje Anna Smolar - reżyserka, absolwentka literaturoznawstwa na Sorbonie. W Polsce Anna Smolar reżyserowała Zamianę Claudela w Teatrze Śląskim i asystowała m.in. Krystianowi Lupie, Jacquesowi Lassallowi i Andrzejowi Sewerynowi. We Francji tworzy w grupie teatralnej La compagnie Gochka.

 

Scenografia: Magda Maciejewska
Muzyka: Jan Duszyński
Choreografia : Anna Iberszer
Światło: Rafał Paradowski

Występują: Julia Balsewicz; Piotr Kozłowski; Cezary Łukaszewicz; Mikołaj Muller; Paweł Pabisiak; Magda Popławska; Ewa Szykulska; Zdzisław Wardejn; Karol Wróblewski; Michał Żurawski

 

Anna Smolar: W warstwie estetycznej „Maestro” to zderzenie dwóch światów – Ameryki, którą reprezentuje Orland i jego otoczenie oraz siermiężnego świata PRL-u lat osiemdziesiątych. Władze podejmują muzyka z honorami, chcą jego wizytę wykorzystać do celów politycznych, SB śledzi każdy krok artysty. Umieszczają go w małym muzeum pod Warszawą, aby go odizolować i mieć kontrolę nad jego pobytem. Spektakl opowiada o ostatnim dniu życia mistrza, spędzonym w klaustrofobicznym muzeum, razem z dekadenckimi Amerykanami, ubekami, pełnomocnikami ministra i z prostytutkami, które wcale nimi nie są…

 

Jarosław Abramow-Newerly:

O powstaniu dramatu
Wszystko zaczęło się od notatki, którą przeczytałem w gazecie. Mowa w niej była o tym, że Artur Rubinstein, mimo że zbliża się do setki, wciąż koncertuje.

 

O antysemityzmie
Jest to być może najbardziej aktualny problem ze wszystkich poruszonych w tej sztuce. Możesz być największym patriotą polskim, ale gdy stajesz się osobą publiczną, zaraz wyciągną ci żydowską babkę, ciotkę albo dziadka

 

Więcej informacji na stronie: www.labodram.pl



-
Serwis oprogramował Jacek JabłczyńskiCopyright(c) 2002 - 2014 Fundacja Promocji m. st. Warszawy